©
joris august
VERDONKSCHOT


  ;

 
 

LHaarlemse dichtlijn

  Ook Joris Verdonkschot
  zal aanwezig zijn en
  (lied)gedichten voordragen.

  04.03.2003

Derde Haarlems Debuurprijs voor Lisette Erdtsieck voor haar boek ‘Reis van de zeemeermin’.

Een zinnelijke en subtiele roman over leven, liefde, kijken en bekeken worden, bewondering en de grenzen van de intimiteit,

Op de omslag het beeld ‘Het enigma’ van Verdonkschot, geplaatst in de vijver van het landgoed Elswout te Overveen.

Het toeval wil dat zowel Erdtsieck als Verdonkschot een filmachtergrond hebben.
  Enigma
 

   14.02.2013

  Onlangs heeft Ramsey Nasr zijn dichter des vaderlands
  periode beëindigd.  

  Hier het laatste stuk van zijn indrukwekkende gedicht:
  ‘Uit nutteloze noodzaak’,
  waarin hij dicht wat kunst vermag:

 

  ...
  ik was van plan een heldenstuk te schrijven
  over het belang van kunst

  haar grote nut
  maar mijn blad zweeg indrukwekkend
  en alle muzen weken

  de waarheid is
  zij heeft geen nut
  kunst is maar een bijproduct
  zij is niet nodig om te kunnen
  eten, neuken, ademen

  maar één ding kan ze
  zij kan vechten waar ik vlucht
  zij kan, met haar ene giftand
  zij het voor een kort moment
  mij redden van de eeuwigheid
  en dit verlammend gat verlammen

  bij een vijand zonder handvat
  helpt alleen het nutteloze
  dan helpt kerven in een bot
  stieren schetsen in een grot
  dan helpt de nachtwacht
  en het zingen bij een dode

  uit nutteloze noodzaak
  schiep kunst de mens

  en als ik verstijf op mijn savanne
  van bedreigend vrije tijd
  als ik mijzelf vervloek
  om dit uitzicht zonder eind
  als mijn kop breekt van het licht
  dan huil ik niet, dan schreeuw ik niet
  ik hang mijzelf niet op
  maar pak een pen
  en schrijf u dit gedicht

   

  17.02.2013

  Voor het maken van mallen, het
  afwerken van de bronzen beelden,
  de verzorging van exposities, het
  schrijven en redigeren van teksten,
  voorschetsen en het bijwerken van
  de website, wordt Verdonkschot in   meer of mindere mate bijgestaan   door een groep geweldige mensen
  die voor hem onontbeerlijk zijn:

  Jokie Boers
  Saskia te Dorsthorst
  Marianne Hofstee
  Ruud Lapré
  Theo Nelis
  Idris Sali
  Raymond Spierings
  Petra Verheij
  Theo van der Vlugt
  Monaa van Vlijmen


22.02.2013

Encerrado

Bij ‘De Baak’, instituut voor leiderschap, ondernemerschap en
persoonlijke ontwikkeling in Noordwijk aan de Koningin Astrid
boulevard staat, uitkijkend over de zee, het stenen beeld
‘Encerrado’ 1998 van Verdonkschot.

 
ALLE KUNST IS EEN IN OPSTAND KOMEN TEGEN HET LOT VAN DE MENS
André Malraux (schrijver en kunstfilosoof, 1901 – 1967)
  
La condition humaine    

 

10.02.13

La condition humaine
( ned.vert. ‘het menselijk tekort’)

De titel van bovenstaand beeld is ontleend aan de roman van Andre Malraux uit 1933, waarin de personages met allerlei existentiële dilemma’s worden geconfronteerd.

Verdonkschot heeft op zijn beurt in dit beeld allerlei
beeldhouwkundige tegen-stellingen samengebracht.

Het bronzen beeld is geplaatst op een wit gevlamde mar-meren sokkel en er is buiten het patina ook bladgoud in de huid verwerkt.

   




La condition humaine

 

 







L'Origine du monde

 

    24.01.2013

    SHE   a view only angels may have
    ____________________________________

    Het levensgrote beeld is hier n
og in rode was.
    Het is Verdonkschot's beeldhouwkundige reactie
    op het beroemde schilderij 'L origine du monde'
    van Gustave Courbet uit 1886.
    Dit schilderij hangt in het Musée d'Orsay in Parijs.
          

    Ook Verdonkschot's beeld gunt ons een
    onbelemmerde blik op de vulva.
    Hij noemt dit zelf de 'blinde vlek' in de
    beeldhouwkunst, omdat in de beeldhouwkunst
    door de jaren heen, zelden dit gedeelte van de
    vrouw wordt vormgegeven.

    Hij heeft dit beeld gemaakt als een
    eerbetoon aan de vrouw.

    She


 

Verdonkschot heeft een grote liefde voor de moderne dans.
Voor z’n beelden heeft hij in de jaren
samengewerkt met de danseressen
Charlotte van der Reek en Lenneke Vos.

Choreografen zoals Hans van Manen, Itzik Galili en Jiri Kylián
hebben zijn grote bewondering.

Hieronder een fragment van 6.27 minuten
uit het weergaloze, ruim een half uur
durende ballet Bella Figura
uit 1995 van het Nederlands Danstheater,
choreograaf Jiri Kylián

 

24.01.2013

Lenneke Vos

Studeerde aan:
Ballet Academie Amsterdam,
National Ballet School van Toronto en
Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

danste bij:
Stuttgarter Ballett,
Le Ballet du Capitole in Toulouse
Les Ballets de Monte-Carlo

Repetoire:
Giselle,
Sleeping Beauty
en choreografieën van
Jiri Kylian, John Neumeier
George Balanchine en anderen.

Verdonkschot maakte met haar
het solo ballet in 2 delen:
'door de passen heen'

Momenteel werkt hij
met haar aan het lange soloballet
'In statue nascendi'

Muziek:
o.a. Cello suites van Bach


Lennek Vos

Spiezen

 02.01.2013

 NIETS KAN MIJ GEBEUREN

 Dit jaar zal een bundel, onder  bovenstaande titel, verschijnen
 met daarin 23 liedteksten,  geschreven door Joris  Verdonkschot.

 Er wordt aan gewerkt om sommige  teksten op muziek te zetten en uit te  voeren.

     
 

De dichter/schrijver Rainer Maria Rilke (1875 – 1926)
(van 1905 – 1906 nog secretaris
bij Auguste Rodin in Parijs)
schreef het volgende sonnet (1908)




ARCHAÏSCHER TORSO APOLLOS

Wir kannten nicht sein unerhörtes Haupt,
darin die Augenapfel reiften.
Aber sein Torso glüht noch wie ein Kandelaber,
in dem sein Schauen, nur zurückgeschraubt,

sich hält und glänzt. Sonst konnte nicht der Bug
der Brust dich blenden, und im leisen Drehen
der Lenden könnte nicht ein Lächeln gehen
zu jener Mitte, die die Zeugung trug.


Sonst stünde dieser Stein entstellt und kurz
unter der Schultern durchsichtigem Sturz
und flimmerte nicht so wie Raubtierfelle;

und bräche nicht aus allen seinen Rändern
aus wie ein Stern: denn da ist keine Stelle,
die dich nicht sieht. Du mußt dein Leben ändern.







ARCHAÏSCHE TORSO APOLLO

Wij zagen nooit zijn ongekend gezicht,
De oogappels die daarin rijpten.
Maar zijn torso gloeit nog als een kandelaar,
waarin zijn blik, met een getemperd licht,

nog glanzen blijft. Anders zou jou de boeg
der borstkas niet verblinden, en in ‘t zacht
draaien der lendenen was niet die lach
naar ‘t midden toe dat het geslachtsdeel droeg

Anders stond deze steen geknot,beschadigd,
in zijn doorschijnende schoudercascade,
en zou niet glinsteren als roofdierhuid,

en zou niet als een ster losbreken uit zijn
vorm: geen plek aan hem die jou niet ziet.
Zo doorgaan met je leven kun je niet.



(Vertaling: Peter Verstegen, Amsterdam 1998)

         
  torsi apollos         Doppo Belvedere
 

‘de torso van Apollo Belvedère’
marmer, h 120 cm
Vaticaans Museum, Rome

beeldhouwer: Apollonios, zoon van Nestor of Athens
2e eeuw voor Chr.

   


  ‘Dopo Belvedère ‘
brons, b 60 | d 45 | h 60 cm
Landgoed Elswout, Overveen

Joris August Verdonkschot
1997

 
  
NRC
 

NRC Handelsblad

Besteedt aandacht
aan het dubbel beeld
'The other woman'
van Joris Verdonkschot
in het Cultureel Supplement

Het beeld is tentoongesteld in de tuinen van Chateau St. Gerlach,
buitenplaats van Maastricht,
op de jaarlijkse expositie
'Meesters in de beeldhouwkunst'
van Gallery Bell Arte.

 
 



Jeune femme assise comme flandrin

HET ENIGMA

   08.10.2012

   IMPRESSIE
   van 2 levensgrote beelden
   van Joris Verdonkschot in de
   vijver achter het historisch
   landhuis op het landgoed
   Elswout in Overveen.


 


Het enigma

JEUNE FEMME ASSISE COMME FLANDRIN

 

 

 

Panta Rhei

werk in uitvoering

PANTA RHEI in Cuijk

 

 

 14.09.12

  PANTA RHEI

  Beeld in een waterpartij, voor een rotonde in Bloemendaal.

  Verdonkschot heeft een vrouwenfiguur (2,4 x levensgroot) geboetseerd
  voor de gemeente Bloemendaal, in opdracht van de ondernemer
  Dhr. C. De pauw te Overveen van de Peacock Foundation.
  Het beeld is inmiddels gemald en gegoten in brons in 14 afzonderlijke
  stukken en daarna tot een eenheid in elkaar gelast door bronsgieterij
  Kemner in Cuijk .

  Hieronder 3 foto’s van het grote rode wasmodel hangend in een
  dragend staketsel.

  01.09.12

Marc Chavannes,, journalist NRC
en publicist, in een pleidooi voor de kunsten:


‘Een volk dat andere werelden in de ziel bereist, overwint zingend iedere toekomst’
 
  Panta Rhei     Panta Rhei  

Prof. Dr. Ruud Lapré, kunstverzamelaar en auteur van diverse monografieën van kunstenaars, zag het grote wasmodel in het atelier van Verdonkschot en schreef het volgende artikel:


In zijn meer dan levensgrote sculptuur Panta rhei geeft de Haarlemse beeldhouwer Joris Verdonkschot zijn visie op het leven. En daarmee tegelijkertijd op die van de kunst. Hij omarmt organische vormen, ze zijn voor hem de uitingen die staan voor geboorte, groei en het onafwendbare afstervingsproces. Kortom: voor de dynamiek van het leven. Bij het weergeven van die organische vormen zoekt hij voortdurend de grenzen op. Daarom zijn de beelden niet “gemakkelijk”. Ze zijn er niet om te behagen. Hij zoekt in zijn kunst graag de pijnpunten op, de strijd om het evenwicht, de onbalans. Zijn beelden zijn als het leven zelf: dynamiek met horten en stoten, groei met stuipen. Daarom ook, zoekt hij vormen die neigen naar de grens van het natuurlijke. Om die vormen heen spant hij een huid die trots is op de zichtbare butsen die met zijn niet geromantiseerde versie van het leven samenvallen. Dat is Joris Verdonkschot op zijn best.En in die traditie heeft hij Pantei rhei tot leven gebracht.

 

15.09.2012

PUBLICATIES

In voorbereiding zijn de volgende 2 bundels
geschreven door Verdonkschot:

Over lijf’, met zogenaamde
lijfbeschrijvingen, en

Niets kan mij gebeuren
23 liedteksten.

De tekst voor de 2e monografie van Verdonkschot,
‘BRONSTIJ
is inmiddels geschreven door Wim van der Beek.

 


 

   

  herfst 2012

Alles in de Wind II

Alles in de wind II

       

01.08.2012

De kijker zoekt meestal het vertrouwde. De
kunstenaar daar in tegen: het onbekende.

Onthechting is een wezenskenmerk van de kunst.
Pas als je je in het onzekere waagt, kan het ware
zich beginnen te onthullen.

Dit reclamefilmpje voor een kledingmerk illustreert
prachtig hoe je kan groeien als je de angst voor het
onzekere doorbreekt.

Dare-Change, duur 1.28 minuten, 55 shots. muziek:
Antonio Vivaldi: 'Zomer' uit 'de 4 jaargetijden'.

   
     

15.05.2011


De uil

 

In opdracht van Prof. J. Laven van het Erasmus MC te Rotterdam heeft
Verdonkschot een strenge gestileerde
uil ontworpen.

Een kleinere versie hiervan zal in een
oplage van tientallen exemplaren
worden gegoten, bedoeld als
geschenk aan de promovendi
van de afdeling gynaecologie.
 


 

Porgy without Bess

Porgy without Bess     

De Poes

poes  
     

Daumier Honoré
Daumier Honoré


Artikel uit Artscope 09/10 nr. 07, New England’s Culture Magazine, Boston, USA -international spotlight-

auteur: Brian Goslow


Joris August Verdonkschot of the Netherlands never intended to
become a scultor. He had been running his own film and television programming production company, which he opened after attending the Film Academy in Amsterdam in 1968, whenhe was seduced by classical sculpture and its fine details while visiting the Bargello Museum in Florence in the eraly 1990s. “Some statues struck me, specially the ones of Cellini”, he said. “I was almost in tears. I left
with the decision to try to make something in Holland with clay”.



   12.07.2012

 Voor het eerst zal Joris  Verdonkschot
 na België, Denemarken, Engeland
 zijn werk presenteren in Duitsland,
 en wel op de AAF beurs te  Hamburg van 15 t/m 18  november.

 
 
 

 

 

 

 

   



Breaking the rules

      Dr. Jeroen Damen van Mandarte, op 27.04.2012
      gepromoveerd als kunsthistoricus met de dissertatie:
      ‘ Het woord is aan het beeld’,

     schreef over het beeld: Breaking the rules van
     Joris August Verdonkschot het volgende artikel:

Wat een samengebalde spanning in deze gestolde beweging. Opnieuw kijken we naar figuratieve kunst: dat wil zeggen kunst die verwijst naar ons eigen bestaan. En dit keer wel in heel specifieke zin: een lichaam.
Niets is ons zo na als ons eigen lichaam, en daarmee tegelijkertijd dat van de ander. Beelden van Joris Verdonkschot gaan altijd over lichamen en zijn daarom zo fascinerend voor ons.


     

Mara Mikelsone-Mahler speelt Erbarme Dich van Bach
tegen de kaalslag in de Nederlandse cultuursector.
Een intrigerend kort filmstatement van Matthieu Landweer.

 

20.11.2011

  Openingswoord van Joris Verdonkschot   
  bij soloexpositie, Galerie Année, Haarlem.


 
   Over de beeldhouwpraktijk en het werken met naakt         _______________________________________________

           Wat je hebt is een homp klei of een plak zachte was.
           En een armatuur waar je de klei of de was op bevestigt.

           En dan soms een model, een naaktmodel.
           Wij beeldhouwers hebben het grote voorrecht met
           naaktmodellen te mogen werken.
           Te kijken naar een mens in al z’n kwetsbaarheid en
           kracht.
           De trots van het lijf te zien.

           Je stapelt volumes materiaal op elkaar.
           Schat de maatvoering in van de onderdelen van het lijf.
           Bekijkt de richtingen van de diverse contourlijnen.
           Je probeert het licht over het beeld te doceren.
           Hoe kan ik inbreken in dat naakte lijf om een kern te raken?
           Hoe kan ik leven samenballen in een beeld?

           Is naakt waar?
           Als je naakt bent, kun je niks veranderen.
           Naaktheid vertegenwoordigt in ieder geval
           de hele zichtbare werkelijkheid. Wat zie je eigenlijk?
           Anderhalve vierkanten meter huid, met 9 lichaamsgaten.
           Naakt is een hele directe fysieke ervaring,
           naakt vergt altijd speciale aandacht.
           Ze is nooit neutraal. Ze is eisend, claimend.

           Naakt zelf staat voor zuiverheid en is universeel in
           de zin van het tijdloze.
           In ieder tijdsbestek, in tal van kunststromingen
           neemt het naakt een prominente plaats in.
           De kern van de mens is zonder kleding.
           Ecce homo, zie hier de mens.
           Kunst gaat om waarheid, kleding is opsmuk.
           Naakt in de kunst trekt je in privé sfeer,
           dwz ze dwingt je als beschouwer je eigen privé aan te boren.

           Toch kan naakt ook heel verhullend zijn:
           Iedereen ziet je helemaal, maar niet de persoon,
           wie je bent: je bent alleen maar naakt.

           Iemand die naakt is wordt niet snel gepersonifieerd.
           Wat probeer ik nu, als kunstenaar,
           te bewerkstelligen met het naakt bij de kijker?
           Ik wil een kijkervaring creëren en
           tevens de regisseur zijn van die ervaring.
           Ik wil in het naakte lijf die aspecten van de mens laten zien,
           die van zichzelf geen vorm hebben,
           zoals temperament, dynamiek, karakter.
           Hoe kan ik het onzichtbare vormgeven?

           Ik wil direct op de huid. Het gaat enkel om de mens,
           de rest zijn allemaal afleidende bewegingen.
           Ik wil de naaktheid weg van de privé,
           wel persoonlijk, maar universeel.

           De praktijk:
            Het atelier, je boetseert, je stapelt volumes
           en gedurende dat traject vormen zich gedachtes,
           passeren gevoelens.
            De stilte nestelt zich in het atelier.
           Een geladen concentratie, momenten waarop alles er toe doet.
           Met je handen in de materie.
           De natte klei uit de rivierbedding wordt letterlijk afgetast.
           Ik raak aan, dus ik besta.
           Ontroering.
           Het moment is kwetsbaar.
           Het leven is dichtbij. Het leven doet er toe.

           Naaktheid is even normaal, als het speciaal is. Altijd.

           Ieder mens draagt de naaktheid bij zich.
           We zijn tenslotte allemaal naakt onder onze kleding.


 


31.08.2011

De gemeente Arnhem heeft het beeld 'Le Temps retrouvé'
(de titel refererend aan een literaire werk van Marcel Proust)
uit 2008 aangekocht.

Les temps retrouve
 

 

 

   

 

         

 

 

01.02.2011

Erbarme Dich
Erbarme dich

Verdonkschot heeft onlangs een nieuw portret kunnen afronden.
Het is een verscheurende aanblik geworden van het hoofd van een dode man,
liggend op een oor.
Het beeld is in de giethuid gehouden met restanten gips en is neergelegd
op een kil stuk plexiglas sokkel.

Titel: Erbarme dich
Natuurlijk overgenomen uit de bekendste aria uit Bach's Matthäus Passion uit 1728.

Erbarme dich,
Mein Gott,
Um meiner zähren willen!
Schaue hier,
Herz und Auge weint vor dir
Bitterlich.

 

Heb medelijden,
Mijn God,
Omwille van mijn tranen.
Zie toch,
Hart en ogen wenen
Bitter om U.

11.12.2010

Een serie kleine bronzen voor
Het Nederlandse Rode kruis.


Voor het eerst heeft Verdonkschot
een serie beeldjes gemaakt met een grof modelé. Ze stellen een naakte vrouw voor met gespreide armen,
die de belichaming vormt van het bekende vignet van Het Rode kruis.
Ze zijn rood gepatineerd op een
matte witte plexiglas sokkel.

 
11.12.2010

DUBBELPLASTIEK voor Prinses Margriet

Verdonkschot heeft in opdracht van Het Nederlandse Rode Kruis een dubbelplastiek gemaakt voor Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet.
Het was het afscheidscadeau naar aanleiding van haar terugtreden als vice-voorzitter per 01.01.2011.

Verdonkschot was in de gelegenheid haar tevens een monografie van zijn werk aan te bieden en zich met haar te onderhouden over het cadeau, waar ze enthousiast over was.


17.11.2010


Gedurende de periode van

27/11/09 t/m 28/01/11 besteedt Smelik & Stokking Galleries in de vestiging op het Noordeinde in Den Haag speciale aandacht aan het werk van Verdonkschot, met niet eerder bij hen getoonde beelden.

.

  16.06.2010

Inga Ouwerkerk-Rahbek van de Galerie Laerken in Hazerswooude heeft van Verdonkschot een tiental beelden aangekocht, waaronder een zeer groot beeld.

Ouwerkerk presenteert de beelden
in de Verdonkschot-zaal in haar museum in Nykobing Falster in Denemarken.

07.06.2010

DCHG, uitgever van medische tijdschriften in Haarlem heeft een groot beeld van Verdonkschot aangekocht voor de entree van haar bedrijfsruimte.
DCHG brengt gedurende een periode in haar
bladen via advertenties Verdonkschot’s werk bij haar lezers onder de aandacht.
29.05.2010

When life is but a dream
                       
                    
Eén van de beelden, die Verdonkschot recentelijk heeft voltooid,is het beeld met de titel:

‘When life is but a dream’


Deze zin is genomen uit een gedicht van John Keats
(1795-1821).
Hieronder volgt het hele gedicht, met daarnaast de vertaling van Bert Voeten:
On death


I

Can death be sleep, when life is but a dream,
And scenes of bliss pass as a phantom by?
The transient pleasures as a vision seem,
And yet we think the greatest pain’s to die.



II

How strange it is that man onearth should roam,
And leada life of woe, but not forsake
His rugged path; not dare he view alone His future doom which is but to awake.
  Op de dood


I

Kan dood slaap zijn, als leven dromen is,
En het geluk vervliet als ijdele schijn?
De korte vreugde laat ons geen heugenis,
Kan dood slaap zijn, als leven dromen is,
En toch lijkt sterven ons de diepste pijn.


II

Vreemd is het, dat de mens op aarde zwerft,
En leeft in weedom, maar geen uur verzaakt
Zijn doornig pad; en dat zijn blik hier derft
Het zicht op streken waar hij straks ontwaakt.

 

 

22.05.2010


Gastdocentschap Repin Academie in St. Petersburg


Bij zijn tweede bezoek aan de Repin Academie is Verdonkschot door de dekaan van de academie, na het zien van zijn
monografie en met hem gesproken te hebben over zijn visie op de beeldhouwkunst, een gastdocentschap aangeboden voor
het tweede jaar.

Verdonkschot heeft dit docentschap aanvaard en zal half oktober afreizen. Het is de bedoeling dat hij in eerste instantie voor
enkele weken beeldhouwlessen zal begeleiden. In de lessen zal hij met behulp van een tolk, samenwerken met
Prof. Iwan Kopheeb.

 

 22.03.2010

 Opdracht van Philips    Research


 Verdonkschot is uit diverse  beeldhouwers verkozen voor het  maken van drie grote beelden voor
 de campus van Philips  Research in  Eindhoven. De drie  beelden zullen  voorstellen: de denkster, de ziener  en de doener.
 
 De beelden zullen geplaatst worden in  2014.
 Bijgaand enkele ontwerp schetsen.
 De beelden zelf zijn inmiddels  gegoten  bij bronsgieterij Kemner in Cuijk

   



De Doenster

de doener

 

 



De Doenster

p